در هر دنیایی به خصوص دنیای آموزش، سه عامل مهم پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام جهت تبادل وجود دارد که این سه عامل به سه پارامتر دانش آموز، خانواده و مدرسه متصل است.

فلش های دوطرفه همان پیام ها هستند و پیام دهنده و پیام گیرنده هر سه مورد می باشند، به گونه ای که اختلال در هر یک از آن ها موجب برهم زدن روند آموزشی است.

در این میان مشاور به عنوان محور اصلی و راهنمای راه، پیام های مربوط به دانش آموز و خانواده اعم از آموزشی، روحی، جسمانی و … را انتقال می دهد. تعامل این سه گروه با هم نتیجه لازم را می دهد. پس نمی توان گفت تنها یک عامل می تواند باعث رشد و یا تضعیف عملکرد شود.

رکن اصلی این ارتباطات اعتماد است. اعتماد به یکدیگر و صداقت در کار، و در این راستا، هماهنگ سازی این امور بر عهده مشاور است. حتی در مواردی که بین دانش آموز و خانواده است، حضور مشاور جهت انتقال پیام های لازم و یا مدیریت امور برای تنظیم بهتر برنامه آموزشی ضروری است. پس یادمان باشد تعامل و ارتباط سه جانبه، ضامن گرفتن بهترین نتیجه است.

دپارتمان مشاورین پایه دبیرستان دخترانه مهرآیین

سرکار خانم آسیه صدف
مشاور پایه هفتم
سرکار خانم مهشید تاجیک
مشاور پایه هشتم
سرکار خانم ساینا افسر
مشاور پایه نهم
سرکار خانم شیما رکنی زاده
مشاور پایه دهم
سرکار خانم مهسا شانقی
مشاور پایه یازدهم
سرکار خانم مرضیه سهرابی
مشاور پایه دوازدهم

زبان انگلیسی در آموزش و پرورش و جامعه جایگاه برجسته ای دارد. ما معتقدیم که یک آموزش با کیفیت بالا به زبان انگلیسی به دانش آموزان یاد می دهد که روان صحبت کنند و بنویسند تا بتوانند ایده ها و احساسات خود را به دیگران منتقل کنند. تمام مهارت های زبان برای حضور کامل به عنوان عضوی از جامعه ضروری است.
برنامه درسی انگلیسی ما در دبیرستان مهرآیین برای تجهیز دانش آموزان به تسلط قوی بر کلمات گفتاری و نوشتاری و ایجاد علاقه در آن ها به ادبیات از طریق مطالعه برای لذت بردن ساخته شده است. آنها با مطالعه منابع غنی می توانند ظرفیت های زبانی خود را توسعه دهند و نحوه استفاده از ساختارهای دستوری، مهارت درک مطلب، توانایی نوشتن و صحبت کردن با اعتماد به نفس را یاد بگیرند.

گروه انگلیسی دبیرستان دخترانه مهرآیین معتقد است که آموزش زبان انگلیسی برای مدرسه و همه دانش آموزان از اهمیت اساسی برخوردار است. ما همچنین به آموزش گسترده تر دانش آموزان خود متعهد هستیم. سبک تدریس ما دانش آموزمحور است و مشارکت را تشویق می کند و ساختار آن پیرامون بحث و گفتگو است. به این منظور تلاش ما بر افزایش میزان مشارکت دانش آموزان از طریق محتوای درسی مناسب است.

اهداف اصلی این بخش را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • آموزش دانش آموزان برای ارتقای موثر و با اعتماد به نفس در نوشتار و گفتار
  • تشویق دانش آموزان برای مطالعه طیف وسیعی از ادبیات
  • ایجاد زمینه لازم برای افزایش پتانسیل علمی دانش آموزان
  • پشتیبانی از دانش آموزان برای یادگیری مهارت های زبان

این دپارتمان با هدف رشد و توسعه آموزشی برای دانش آموزان، همراه با برنامه ریزی منسجم و پیگیری های فردی از ابتدای ورود دانش آموز به دوره متوسطه ایجاد گردیده است:

اهداف دپارتمان پژوهشی در مدرسه مهرآیین:

  • ارزیابی دانش آموز از لحاظ رفتاری و آموزشی
  • بررسی سلامت جسمی و روانی دانش آموز از بدو ورود
  • شروع مشاوره های فردی
  • شروع برنامه های تکمیلی تحصیلی برای دانش آموزان ورودی جهت هم سطح شدن با دانش آموزان مدرسه
  • تعیین نیازمندی های دانش آموزان و پیگیری مستمر آن
  • ارتباط مستقیم با اولیا
  • ارزیابی عملکرد دانش آموزان در طول سال تحصیلی
  • کمک به برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان
  • طراحی برنامه های ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان
  • بررسی کارنمای تحصیلی فردی دانش آموزان
  • بررسی جزوات معلمین و کتاب های کمک آموزشی
  • حضور مستمر در کلاس ها جهت بررسی روند آموزشی دانش آموزان و کیفیت آموزشی دبیران
  • برگزاری جلسات هم اندیشی با دبیران بر پایه برنامه ریزی سالانه
  • برگزاری دپارتمان های آموزشی مشاورین جهت هماهنگی و همسو بودن بیشتر
  • حضور در اردوهای تفریحی و آموزشی
تعریف مشاوره:

مشاوره فرایندی پویا است که در آن یک مشاور تعلیم دیده و ورزیده به مراجعی که مشکلات خاصی دارد کمک می‌کند. در فرایند مشاوره، مشاور می‌تواند از انواع روش‌های مشاوره (فردی، گروهی، خانوادگی) کمک بگیرد و به مراجع کمک کند تا در ابعاد مختلف زندگی خود تغییرات مفید بوجود آورد.

تعریف مشاور مدرسه:

مشاوران مدرسه طلایه‌داران جنبش بهداشت روان در محیط‌های آموزشی هستند. مشاوران مدرسه با رویکردهای پیشگیرانه و رشدی با افراد کار می‌کنند. آن‌ها به کودکان و نوجوانان با مهارت‌آموزی می‌کنند تا از لحاظ رشدی و تحصیل سازگارتر شوند و در عین حال احساس امنیت بیشتری داشته باشند و اعتماد به نفس خود را ارتقا دهند. همچنین مشاوران مدرسه به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با آموزگاران، همسالان و اعضای خانواده‌ی خود روابط بهتری به وجود آورند تا در مدرسه و جامعه خود شاد و آرام باشند.

اهداف و فعالیت‌های مشاور در مدرسه مهرآیین

  • ارائه راهنمایی‌های موثر و مفید به دانش‌آموزان
  • ارائه مشاوره فردی و گروهی
  • آموزش مهارت‌های زندگی و هوش هیجانی
  • تعامل با والدین و تبادل اطلاعات دانش‌آموزان
  • کمک به دانش‌آموزان برای کشف استعدادها و توانمندی‌ها و کسب اعتماد به نفس متناسب
  • کمک به بهبود مهارت‌های تحصیلی در برنامه درسی، روش‌های مطالعه کارآمد، مدیریت زمان و …
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی

شاید شما هم این سوال را از خود پرسیده باشید که ریاضی چه کاربردی در زندگی فرد دارد و فواید یادگیری ریاضی در زندگی چیست؟

باید گفت هر عمل حساب شده ای در زندگی نیاز به ریاضی دارد و اگر آموزش ریاضی به شکل درستی رخ دهد، دانش آموزان قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را به دست آورده و در زندگی روزمره خود به کار خواهند بست و می توانند با مسائل زندگی با تجزیه و تحلیل وضعیت موجود به راه حل های بهتری دست پیدا کنند.

اعضای دپارتمان ریاضی دبیرستان دخترانه مهرآیین  

هدیه عرفان
لیسانس ریاضی محض
23 سال سابقه تدریس

پونه میرزایی
لیسانس ریاضی کاربردی
11 سال سابقه تدریس

لیلا زین الدین
لیسانس ریاضی
39 سال سابقه تدریس

     

  حمیده سرمست
کارشناسی ارشد ریاضی محض
کارشناسی دبیری ریاضی
20 سال سابقه تدریس

 
مهناز بخشی
لیسانس ریاضی
بیش از 30 سال سابقه تدریس
مریم خیری پور
لیسانس ریاضی محض
20 سال سابقه تدریس

دپارتمان تربیتی و معاونت پرورشی دبیرستان دخترانه مهرآیین، به منظور ارتقاء سطح تربیتی، فرهنگی، ورزشی و هنری دانش آموزان، برنامه ها و اهداف زیر را مطابق با دستورالعمل ها تنظیم و اجرا می نماید .

  • برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و ارزیابی و پیگیری اجرای فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی مدرسه
  • تهیه و تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی فعالیت پرورشی و تربیت بدنی مدرسه با همکاری دبیر یا مربی ذیربط، بر اساس سیاست های ابلاغی، نیازسنجی و مشورت با مدیر مدرسه و ارائه آن به شورای مدرسه برای تصویب.
  • هماهنگی و ارتباط با مسئولان ذیربط اداری و حضور در جلسات و همایش های حوزه پرورشی و آموزشی.
  • نظارت بر حسن اجرای فعالیتها و تعلیم شعائر اخلاقی در مدرسه با استفاده از ظرفیت گروههای دانش آموزی و شورای دانش آموزان مدرسه.
  • نظارت بر اجرای شیوه نامه، بخشنامه ها و دستورالعمل های حوزه پرورشی و تربیت بدنی، سلامت ومشاوره های تربیتی.
  • نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و فعالیتهای تربیتی و مراسم آغازین مدرسه و مناسبتها.
  • نظارت بر کارکرد تربیت بدنی، بهداشت، مشاوره، کتابخوانی و شوراهای دانش آموزی.
  • تهیه و تنظیم گزارش از عملکرد پرورشی مدرسه برای منطقه با رویکرد تحلیلی و ارزیابی کیفی براساس بخشنامه ها، شیوه نامه ها.
  • تسهیل زمینه های شناسایی دانش آموزان مستعد در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و ایجاد بستر مناسب در جهت بهره گیری، حمایت و پیشتیبانی از آنها با هدف تسریع مراحل رشد و شکوفایی استعداد ها، براساس دستور العمل های مربوطه.
  • برنامه ریزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در راستای توسعه و تقویت خلاقیت، استعداد های بالقوه و مهارت های فردی واجتماعی آنان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سایر مراكز علمی و فرهنگی

هدف اصلي برنامه درسی و مهارتي تربیت بدنی، کسب و حفظ سلامتی دانش آموزان است. انتظار می رود برنامه ی تربیت بدنی در کنار رشد و ارتقای آمادگی جسمانی و حرکتی از طریق تمرین در کلاس های مهارتی، موارد ذيل را هم‌ پوشش داده و دنبال نماید:

  • افزایش علاقه ی دانش آموزان به شرکت فعال در فعالیت های ورزشی
  • گرایش آنان به آمادگی جسمانی و بهبود حرکات پایه
  • تمایل به رعایت اصول بهداشتی در ورزش
  • گرایش به کسب و توسعه ی مهارت های ورزشی
  • رعایت اصول ایمنی در فعالیت های ورزشی

همچنین اهداف فعالیت های ورزشی را میتوان به دو دسته تقسیم و مورد بررسی قرار داد:

۱-هدف‌های جسمانی که عبارتند از :

  • تقويت قوای عمومی بدن
  • ايجاد هماهنگی بين اعصاب و عضلات
  • ايجاد سرعت و مهارت در واكنش‌های عضلانی
  • ايجاد استقامت در برابر فشارهای جسمی
  • ازدياد نيروی بدنی
  • اصلاح و توان‌بخشی و جبران نقايص بدنی

۲-هدف‌های روانی:

  • كشف خويشتن از نظر استعدادهای نهفته بدنی– روانی
  • تربيت شخصيت و پرورش روحيه همياری
  • برانگيختن فرد برای تحرك و پيشگيری از خمودگی
  • برقراری تعادل روانی و احساس نيرومندی

۳-هدف‌های اجتماعی:

  • پرورش حس احترام به قوانين گروهی و اجتماعی
  • پرورش توان مديريت و تصميم‌گيری
  • پرورش نيروی بدنی – روانی مورد نياز جامعه
  • پرورش روحيه ی گذشت
  • پيشگيری از سرايت بيماری ها و برخی از آسيب‌های اجتماعی

در این راستا سرکار خانم ندا خاوری دکترای تربیت بدنی و مدرس دانشگاه با دبیرستان دخترانه مهرآیین همکاری می نمایند.