در هر دنیایی به خصوص دنیای آموزش، سه عامل مهم پیام دهنده، پیام گیرنده و پیام جهت تبادل وجود دارد که این سه عامل به سه پارامتر دانش آموز، خانواده و مدرسه متصل است.

فلش های دوطرفه همان پیام ها هستند و پیام دهنده و پیام گیرنده هر سه مورد می باشند، به گونه ای که اختلال در هر یک از آن ها موجب برهم زدن روند آموزشی است.

در این میان مشاور به عنوان محور اصلی و راهنمای راه، پیام های مربوط به دانش آموز و خانواده اعم از آموزشی، روحی، جسمانی و … را انتقال می دهد. تعامل این سه گروه با هم نتیجه لازم را می دهد. پس نمی توان گفت تنها یک عامل می تواند باعث رشد و یا تضعیف عملکرد شود.

رکن اصلی این ارتباطات اعتماد است. اعتماد به یکدیگر و صداقت در کار، و در این راستا، هماهنگ سازی این امور بر عهده مشاور است. حتی در مواردی که بین دانش آموز و خانواده است، حضور مشاور جهت انتقال پیام های لازم و یا مدیریت امور برای تنظیم بهتر برنامه آموزشی ضروری است. پس یادمان باشد تعامل و ارتباط سه جانبه، ضامن گرفتن بهترین نتیجه است.

دپارتمان مشاورین پایه دبیرستان دخترانه مهرآیین

مشاور پایه هفتم : سرکار خانم سمیرا بنایی مشاور پایه هشتم : سرکار خانم مرضیه جلالی مشاور پایه نهم : سرکار خانم مهشید تاجیک
مشاور پایه دهم : سرکار خانم شادی شبرم مشاور پایه یازدهم : سرکار خانم سمیه قنبری مشاور پایه دوازدهم : سرکار خانم سعیده تاجیک

تعریف مشاوره:

مشاوره فرایندی پویا است که در آن یک مشاور تعلیم دیده و ورزیده به مراجعی که مشکلات خاصی دارد کمک می‌کند. در فرایند مشاوره، مشاور می‌تواند از انواع روش‌های مشاوره (فردی، گروهی، خانوادگی) کمک بگیرد و به مراجع کمک کند تا در ابعاد مختلف زندگی خود تغییرات مفید بوجود آورد.

تعریف مشاور مدرسه:

مشاوران مدرسه طلایه‌داران جنبش بهداشت روان در محیط‌های آموزشی هستند. مشاوران مدرسه با رویکردهای پیشگیرانه و رشدی با افراد کار می‌کنند. آن‌ها به کودکان و نوجوانان با مهارت‌آموزی می‌کنند تا از لحاظ رشدی و تحصیل سازگارتر شوند و در عین حال احساس امنیت بیشتری داشته باشند و اعتماد به نفس خود را ارتقا دهند. همچنین مشاوران مدرسه به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با آموزگاران، همسالان و اعضای خانواده‌ی خود روابط بهتری به وجود آورند تا در مدرسه و جامعه خود شاد و آرام باشند.

اهداف و فعالیت‌های مشاور در مدرسه مهرآیین

  • ارائه راهنمایی‌های موثر و مفید به دانش‌آموزان
  • ارائه مشاوره فردی و گروهی
  • آموزش مهارت‌های زندگی و هوش هیجانی
  • تعامل با والدین و تبادل اطلاعات دانش‌آموزان
  • کمک به دانش‌آموزان برای کشف استعدادها و توانمندی‌ها و کسب اعتماد به نفس متناسب
  • کمک به بهبود مهارت‌های تحصیلی در برنامه درسی، روش‌های مطالعه کارآمد، مدیریت زمان و …
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطیدوران نوجوانی :
    دوران نوجوانی یکی از حساس‌ترین و چالش‌برانگیزترین دوره‌های زندگی است.
    این مرحله از رشد با تغییرات جسمی، عاطفی و اجتماعی بسیاری همراه است که می‌تواند برای نوجوانان و والدین پیچیده باشد.
    آیا شما به عنوان والدین، از این تغییرات و چالش‌ها آگاهی دارید؟
    چالش‌های اصلی والدین در دوران نوجوانی
    درک احساسات نوجوانان: آیا می‌توانید احساسات و نیازهای فرزند نوجوانتان را بشناسید؟
    بهبود مهارت‌های فرزندپروری: آیا زمان کافی برای یادگیری و تقویت مهارت‌های خود در زمینه فرزندپروری اختصاص می‌دهید؟
    تعیین مرزها و محدودیت‌های منطقی: آیا توانسته‌اید مرزهای واضح و منطقی برای نوجوان خود تعیین کنید که به رشد و استقلال او کمک کند؟
    سلامت روان نوجوانان: اگر نشانه‌هایی از افسردگی، اضطراب یا استرس در فرزندتان مشاهده کنید، آیا می‌دانید چگونه او را حمایت کنید؟
    چرا مشاوره برای والدین ضروری است؟ اگر پاسخ به این سوالات برای شما دشوار است یا احساس می‌کنید نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مشاوره تخصصی می‌تواند به شما کمک کند. مشاوران ما در این زمینه آماده‌اند تا شما را همراهی کنند تا:
    مهارت‌های ارتباطی بهتری با فرزندتان ایجاد کنید.
    نوجوانتان را در مسیر رشد شخصی و اجتماعی بهتر حمایت کنید.
    چالش‌های روزمره و بحران‌های این دوره را با رویکردی موثر مدیریت کنید.در این راه خانم دکتر فهیمه هادیان دکتری روانشناسی از دانشگاه تهران با بیش از 6 سال کار بالینی به صورت تخصصی همراه شما می باشد.

    جهت رزرو نوبت با مدرسه تماس بگیرید و از خدمات مشاوره تخصصی بهره‌مند شوید. هدف ما کمک به شما برای ساختن رابطه‌ای سالم و صمیمانه با فرزندتان است. با راهکارهای علمی و موثر، می‌توانیم به شما و نوجوانتان کمک کنیم تا این دوران حساس را با موفقیت پشت سر بگذارید.

این دپارتمان با هدف رشد و توسعه آموزشی برای دانش آموزان، همراه با برنامه ریزی منسجم و پیگیری های فردی از ابتدای ورود دانش آموز به دوره متوسطه ایجاد گردیده است:

اهداف دپارتمان پژوهشی در مدرسه مهرآیین:

  • ارزیابی دانش آموز از لحاظ رفتاری و آموزشی
  • بررسی سلامت جسمی و روانی دانش آموز از بدو ورود
  • شروع مشاوره های فردی
  • شروع برنامه های تکمیلی تحصیلی برای دانش آموزان ورودی جهت هم سطح شدن با دانش آموزان مدرسه
  • تعیین نیازمندی های دانش آموزان و پیگیری مستمر آن
  • ارتباط مستقیم با اولیا
  • ارزیابی عملکرد دانش آموزان در طول سال تحصیلی
  • کمک به برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان
  • طراحی برنامه های ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان
  • بررسی کارنمای تحصیلی فردی دانش آموزان
  • بررسی جزوات معلمین و کتاب های کمک آموزشی
  • حضور مستمر در کلاس ها جهت بررسی روند آموزشی دانش آموزان و کیفیت آموزشی دبیران
  • برگزاری جلسات هم اندیشی با دبیران بر پایه برنامه ریزی سالانه
  • برگزاری دپارتمان های آموزشی مشاورین جهت هماهنگی و همسو بودن بیشتر
  • حضور در اردوهای تفریحی و آموزشی

از آنجایی که به ثمر رساندن هر پروژه ای در ابتدا نیاز به آموزش دارد، ما در موسسه فرهنگی آموزشی مهرآیین در کلاس های پژوهشی به آموزش مقاله نویسی می پردازیم تا عزیزانمان به صورت ساختار یافته و با انتخاب درست موضوع روند پژوهش خود را دنبال کنند و به صورت منظم و هفتگی فعالیت های دانش آموزان بررسی می شود.
در این شیوه دبیر در حقیقت نقش بلد راه را بازی می کند و طی کردن مسیر با دانش آموزان است و در حقیقت نوآوری و سطح علمی بالایی در این پروژه ها وجود دارد.

هدف از پژوهش:
دانش آموزان در این مسیر مهارت سرچ کردن را یاد می گیرند و مقاله های خوبی را هم پیدا می کنند، با اساتید بزرگ و توانا چه در مدرسه و چه در خارج از مدرسه هم سخن می شوند، با رسته های دانشگاهی آشنا می شوند، روش های خلاقانه برای برای ارائه پروژه پیدا می کنند، روش های ساخت و تولید را یاد می گیرند، پروپوزال و مقاله نویسی را یاد می گیرند.

چشم انداز:
بعد از یک سال متوجه می شوند که رشته پژوهشی که انتخاب کرده اند را آیا دوست دارند یا خیر و از طرفی آیا با خصوصیات شخصیتی آن ها سازگار است یا خیر
متوجه می شوند که با ورود به دانشگاه و اننتخاب رشته دیگر پشیمانی فایده ندارد.
پس قدر این فرصت را به خوبی می دانند.

کلمه انگلیسی workshop که در بسیاری از مواقع با همین شکل و لفظ در فارسی (ورکشاپ) استفاده می‌شود دارای یک معادل فارسی با معنی و پسندیده است. کلمه کارسوق معادل کلمه ورکشاپ و دارای اجزای واژگانی یکسانی با کلمه ورکشاپ است.

تفاوت کارسوق و دوره آموزشی در این است که دوره آموزشی روی تمرکز بر تدریس تاکید و کارسوق به طرزی قوی، بر تعامل و ایجاد مشارکت در مباحث و فعالیت‌‌ها تمرکز دارد.

برگزاری کارسوق‌های دانش آموزی علاوه بر توانمندسازی و ایجاد اعتمادبه‌نفس علمی در دانش‌آموزان، امکان تقویت مهارتهای خاص و تعامل با متخصصان حوزه های مختلف را فراهم می‌کند

مؤسسه فرهنگی آموزشی مهرآیین در طی سالیان اخیر با برگزاری کارسوق های متنوع درپایه های مختلف زمینه ساز درک بهتر مطالب و رشد دانش آموزان شده است؛ این کارسوق ها در حوزه های مختلف اعم از علوم پایه، کار و فناوری، آکادمی مالی، هوش مصنوعی و فناوری و… برگزار می شود

ما، در مهرآیین به جهت مدیریت استرس دانش آموزان در روزهای منتهی به نوروز باستانی و به جهت بادگیری عمیق تر بعضی از مفاد کتاب درسی به جای برگزاری آزمون های روتین اقدام به برگزاری کارآزمون می کنیم.

تفاوت کارآزمون:
در کار آزمون دانش آموزان به صورت گروهی و با همکاری یکدیگر اقدام به پاسخ دهی و ساخت وسیله مورد نظر می کنند و در انتها فعالیت آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرد، در این روش دانش آموزان حتی در طی برگزاری آزمون هم در یک فضای با نشاط مشغول یادگیری هستند.

نقشه راه معاونت پژوهش :

  • کلاس های پژوهشی
  • کارسوق های پایه ای
  • کارآزمون پایه ای
  • کلاس های رباتیک
  • کلاس های عصرانه مهارتی
  • مسابقات داخلی و بین المللی

دپارتمان تربیتی و معاونت پرورشی دبیرستان دخترانه مهرآیین، به منظور ارتقاء سطح تربیتی، فرهنگی، ورزشی و هنری دانش آموزان، برنامه ها و اهداف زیر را مطابق با دستورالعمل ها تنظیم و اجرا می نماید .

  • برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و ارزیابی و پیگیری اجرای فعالیت های پرورشی و تربیت بدنی مدرسه
  • تهیه و تدوین برنامه سالانه و تقویم اجرایی فعالیت پرورشی و تربیت بدنی مدرسه با همکاری دبیر یا مربی ذیربط، بر اساس سیاست های ابلاغی، نیازسنجی و مشورت با مدیر مدرسه و ارائه آن به شورای مدرسه برای تصویب.
  • هماهنگی و ارتباط با مسئولان ذیربط اداری و حضور در جلسات و همایش های حوزه پرورشی و آموزشی.
  • نظارت بر حسن اجرای فعالیتها و تعلیم شعائر اخلاقی در مدرسه با استفاده از ظرفیت گروههای دانش آموزی و شورای دانش آموزان مدرسه.
  • نظارت بر اجرای شیوه نامه، بخشنامه ها و دستورالعمل های حوزه پرورشی و تربیت بدنی، سلامت ومشاوره های تربیتی.
  • نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و فعالیتهای تربیتی و مراسم آغازین مدرسه و مناسبتها.
  • نظارت بر کارکرد تربیت بدنی، بهداشت، مشاوره، کتابخوانی و شوراهای دانش آموزی.
  • تهیه و تنظیم گزارش از عملکرد پرورشی مدرسه برای منطقه با رویکرد تحلیلی و ارزیابی کیفی براساس بخشنامه ها، شیوه نامه ها.
  • تسهیل زمینه های شناسایی دانش آموزان مستعد در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و ایجاد بستر مناسب در جهت بهره گیری، حمایت و پیشتیبانی از آنها با هدف تسریع مراحل رشد و شکوفایی استعداد ها، براساس دستور العمل های مربوطه.
  • برنامه ریزی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در راستای توسعه و تقویت خلاقیت، استعداد های بالقوه و مهارت های فردی واجتماعی آنان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سایر مراكز علمی و فرهنگی

سال تحصیلی 1403-1404

دپارتمان پرورشی با هدف کشف استعدادهای دانش آموزان و تقویت روحیه خلاقیت ، مسابقات فرهنگی متنوعی را برگزار می کند.
همچنین بستری فراهم شده تا دانش آموزان در سطح منطقه، استان و کشوری در مسابقات مربوطه شرکت کنند،که در این بین با کسب بیش از 50 مدال و رتبه دانش آموزان کوشا و هنرمند مهرآیینی در رشته های تئاتر و سرود در استان و منطقه باعث افتخار ما گردیدند.
برگزاری کلاس های فوق برنامه آواز و موسیقی و تئاتر در روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز برگزار می شود.

کلاس های کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقای دانش آموزان در محیطی صمیمی و دوستانه برگزار می شود. در این جلسات ،علاوه بر معرفی کتاب های ارزشمند،به تحلیل و نقد کتاب ها پرداخته می شود تا دانش آموزان بتوانند مهارت های تفکر انتقادی و درک عمیق تری از متون را کسب کنند.

برگزاری شورای دانش آموزی ، بستری برای مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری های صنفی مدرسه را فراهم کرده است. این شورا فرصتی فراهم می کند تا دانش آموزان ایده ها و نظرات خود را با مدیریت مدرسه در میان بگذارند و در راستای بهبود محیط آموزشی و پرورشی تلاش کنند.

زبان انگلیسی در آموزش و پرورش و جامعه جایگاه برجسته ای دارد. ما معتقدیم که یک آموزش با کیفیت بالا به زبان انگلیسی به دانش آموزان یاد می دهد که روان صحبت کنند و بنویسند تا بتوانند ایده ها و احساسات خود را به دیگران منتقل کنند. تمام مهارت های زبان برای حضور کامل به عنوان عضوی از جامعه ضروری است.
برنامه درسی انگلیسی ما در دبیرستان مهرآیین برای تجهیز دانش آموزان به تسلط قوی بر کلمات گفتاری و نوشتاری و ایجاد علاقه در آن ها به ادبیات از طریق مطالعه برای لذت بردن ساخته شده است. آنها با مطالعه منابع غنی می توانند ظرفیت های زبانی خود را توسعه دهند و نحوه استفاده از ساختارهای دستوری، مهارت درک مطلب، توانایی نوشتن و صحبت کردن با اعتماد به نفس را یاد بگیرند.

گروه انگلیسی دبیرستان دخترانه مهرآیین معتقد است که آموزش زبان انگلیسی برای مدرسه و همه دانش آموزان از اهمیت اساسی برخوردار است. ما همچنین به آموزش گسترده تر دانش آموزان خود متعهد هستیم. سبک تدریس ما دانش آموزمحور است و مشارکت را تشویق می کند و ساختار آن پیرامون بحث و گفتگو است. به این منظور تلاش ما بر افزایش میزان مشارکت دانش آموزان از طریق محتوای درسی مناسب است.

اهداف اصلی این بخش را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • آموزش دانش آموزان برای ارتقای موثر و با اعتماد به نفس در نوشتار و گفتار
  • تشویق دانش آموزان برای مطالعه طیف وسیعی از ادبیات
  • ایجاد زمینه لازم برای افزایش پتانسیل علمی دانش آموزان
  • پشتیبانی از دانش آموزان برای یادگیری مهارت های زبان

شاید شما هم این سوال را از خود پرسیده باشید که ریاضی چه کاربردی در زندگی فرد دارد و فواید یادگیری ریاضی در زندگی چیست؟

باید گفت هر عمل حساب شده ای در زندگی نیاز به ریاضی دارد و اگر آموزش ریاضی به شکل درستی رخ دهد، دانش آموزان قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را به دست آورده و در زندگی روزمره خود به کار خواهند بست و می توانند با مسائل زندگی با تجزیه و تحلیل وضعیت موجود به راه حل های بهتری دست پیدا کنند.

اعضای دپارتمان ریاضی دبیرستان دخترانه مهرآیین  

هدیه عرفان
لیسانس ریاضی محض
23 سال سابقه تدریس

مریم مطیعی
لیسانس فیزیک
18 سال سابقه کار
فاطمه جاریانی
کارشناسی برق

     

سمانه ابراهیمی
کارشناسی ارشد هندسه
15 سال سابقه تدریس

اقدس امینی
لیسانس ریاضی کامپیوتر
26 سال سابقه تدریس
آرمیتا شریفی
دکتری مهندسی پلیمر
13 سال سابقه تدریس

 
فاطمه علی آبادی
کارشناسی ارشد فیزیک
29 سال سابقه تدریس 
 

دپارتمان زیست‌شناسی، محیطی علمی و پویا برای دانش‌آموزانی است که به کشف رازهای طبیعت و جهان زنده علاقه‌مند هستند. این دپارتمان با بهره‌گیری از اساتید مجرب و تجهیزات پیشرفته، تلاش می‌کند تا بهترین آموزش‌ها را در زمینه زیست‌شناسی ارائه دهد و دانش‌آموزان را برای موفقیت در آزمون‌های داخلی و بین‌المللی آماده کند.
دپارتمان زیست‌شناسی متوسطه اول با هدایت خانم مرعشی، به عنوان یکی از اساتید برجسته با بیش از 15 سال سابقه کاری، تجربه‌ای متفاوت از یادگیری علوم زیستی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد.
در کلاس‌های زیست‌شناسی، هدف تنها یادگیری مطالب درسی نیست، بلکه شناخت محیط پیرامون، بدن انسان، موجودات زنده و در نهایت، درک بزرگی و عظمت پروردگار مورد توجه قرار می‌گیرد.
روش‌های آموزشی خاص خانم مرعشی
1. ایجاد انگیزه و جلب توجه: کلاس‌های زیست‌شناسی با ایجاد انگیزه و تأکید بر اهمیت موضوع آغاز می‌شود. استفاده از حواس پنج‌گانه باعث می‌شود دانش‌آموزان با دقت و علاقه بیشتری وارد دنیای زیست‌شناسی شوند.
2. آموزش راهبردی و ترسیم اشکال: آموزش مطالب به صورت راهبردی و کشیدن اشکال مرتبط، یکی از بخش‌های جذاب این کلاس‌هاست که باعث درک عمیق‌تر مفاهیم می‌شود.
3. جمع‌بندی با پرسش و پاسخ: در انتهای هر جلسه، مفاهیم به‌طور کامل جمع‌بندی شده و از طریق پرسش و پاسخ، نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان بررسی می‌شود.
4. استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی: دپارتمان زیست‌شناسی مجهز به ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته است که امکان تجربه عملی و یادگیری عمیق‌تر را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند.
5. تمرین و رفع اشکال: تمرین‌های اختصاصی برای تثبیت یادگیری و رفع اشکالات دانش‌آموزان طراحی و ارائه می‌شود. نگاهی عمیق‌تر به زیست‌شناسی عمق مفاهیم زیست‌شناسی در کلاس‌های خانم مرعشی به گونه‌ای ارائه می‌شود که درک آن برای دانش‌آموزان ساده و ملموس باشد.
این مطالب در پایه‌های مختلف به‌صورت پیوسته آموزش داده می‌شوند تا دانش‌آموزان بتوانند انتخاب‌های تحصیلی و شغلی آگاهانه‌تری داشته باشند.در این راه خطیر آنچه مهم است تزریق مهر و عشق است. خانم مرعشی با این رویکرد، محیطی امن و الهام‌بخش برای رشد علمی و معنوی دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

هدف اصلي برنامه درسی و مهارتي تربیت بدنی، کسب و حفظ سلامتی دانش آموزان است. انتظار می رود برنامه ی تربیت بدنی در کنار رشد و ارتقای آمادگی جسمانی و حرکتی از طریق تمرین در کلاس های مهارتی، موارد ذيل را هم‌ پوشش داده و دنبال نماید:

  • افزایش علاقه ی دانش آموزان به شرکت فعال در فعالیت های ورزشی
  • گرایش آنان به آمادگی جسمانی و بهبود حرکات پایه
  • تمایل به رعایت اصول بهداشتی در ورزش
  • گرایش به کسب و توسعه ی مهارت های ورزشی
  • رعایت اصول ایمنی در فعالیت های ورزشی

همچنین اهداف فعالیت های ورزشی را میتوان به دو دسته تقسیم و مورد بررسی قرار داد:

۱-هدف‌های جسمانی که عبارتند از :

  • تقويت قوای عمومی بدن
  • ايجاد هماهنگی بين اعصاب و عضلات
  • ايجاد سرعت و مهارت در واكنش‌های عضلانی
  • ايجاد استقامت در برابر فشارهای جسمی
  • ازدياد نيروی بدنی
  • اصلاح و توان‌بخشی و جبران نقايص بدنی

۲-هدف‌های روانی:

  • كشف خويشتن از نظر استعدادهای نهفته بدنی– روانی
  • تربيت شخصيت و پرورش روحيه همياری
  • برانگيختن فرد برای تحرك و پيشگيری از خمودگی
  • برقراری تعادل روانی و احساس نيرومندی

۳-هدف‌های اجتماعی:

  • پرورش حس احترام به قوانين گروهی و اجتماعی
  • پرورش توان مديريت و تصميم‌گيری
  • پرورش نيروی بدنی – روانی مورد نياز جامعه
  • پرورش روحيه ی گذشت
  • پيشگيری از سرايت بيماری ها و برخی از آسيب‌های اجتماعی

 سال تحصیلی 1403-1404

زنگ ورزش در سه رشته ورزشی اعم از والیبال،بسکتبال و بدمینتون به صورت کاملا تخصصی آموزش داده می شود.
همچنین به مناسبت هفته ی تربیت بدنی مسابقاتی در ورزش هایی اعم از داژبال ، هفت سنگ ،والیبال و دارت با مجموعه شهر تهران در سالن ریحانه به مدت دو هفته دایر شد.

فوق برنامه ورزشی در رشته بسکتبال برای خارج از تایم مدرسه،برای تشکیل تیم مدرسه ایجاد گردید.

در این راستا سرکار خانم ندا نصیری کارشناسی ارشد تربیت بدنی با 21 سال سابقه کاری و سرکار خانم زینب محمودیان کارشناس تربیت بدنی با دبیرستان دخترانه مهرآیین همکاری می نمایند.